زیست شناسی مدرسه سمپاد دامغان

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار باشد که این جام کوچک ما را در شناخت ذاتش یاری رساند

زیست شناسی مدرسه سمپاد دامغان

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار باشد که این جام کوچک ما را در شناخت ذاتش یاری رساند

تسلیت رحلت پیامبر(ص)وشهادت امام حسن(ع)و امام رضا(ع)

  

  خورشید به سوگ مصطفی می گرید            

                                            مهتاب به حال مجتبی می گرید  

در مشهد دل چه کربلایی بر پاست         

                                             قومی به شهادت رضا می گرید 

 

رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) و آفتاب هشتم

                           حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) تسلیت باد

پاسخ فعالیت های فصل11

فکر کنید صفحه ی 138با عمل گوارش ،غذا ها خرد و با تغییرات شیمیایی حاصل از آن محلول می شوند
آب و نمک ها و ویتامین ها در آب یا چربی حل می شوند و از ابتدا مولکول های کوچکی هستند که نیاز به خرد شدن ندارند
با پختن غذا ها، غذا ها نرم تر و قابلیت هضم بهتری پیدا می کنند زیرا حرارت بافت های جانوری و دیواره سلول های کیاهی را متلاشی می کند و مواد درون سلول ها آزاد می شوند همچنین با پختن غذا اغلب میکروب ها و عوامل زنده ببماری زا مانند انگل ها از بین می روند.

ادامه مطلب ...

پاسخ فعالیت های فصل 10

فکر کنید صفحه 122
(1) افرادی که فعالیت های ورزشی شدید انجام می دهند یا شغل آن ها با فعالیت شدید بدنی ارتباط دارد مانند ورزشکاران ، کارگران بنایی
(2)
فعالیت هایی که در آن ها ماهیچه های بدن فعالیت کمتری انجام می دهند انرژی کمتر و فعالیت هایی که در آن ها ماهیچه سریع تر کار می کنند انرژی بیشتر نیاز دارند.
3)
(نوزادان ، کودکان و نوجوانان زنان بار دار و شیرده به غذاهایی احتیاج دارند که برای رشد مناسب است. زیرا در سنین سرعت رشد بدن نسبت به سایر زمان ها بیشتر است.اما اافراد سالخورده به این نسبت نیاز ندارند.

ادامه مطلب ...

پاسخ فعالیت های فصل 9

آزمایش کنید صفحه 111
هدف از انجام این فعالیت پرورش مهارت مشاهده ، کاربرد ابزار ، استنباط ، پیش بینی ، فرضیه سازی و اندازه گیری است. از طریق این فعالیت مفهوم جذب و دفع مواد و حتی پدیده ی انتشار را هم به دانش آموزان می آموزید.در این آزمایش آن چه حجم خلال ها را بیشتر و یا کمتر می کند جذب یا دفع آب موجود در سلول هاست. سلولی که آب جذب می کند متورم می شود و آن که آب از دست می دهد چروکیده می شود هرچه اختلاف غلظت مایع درون سلول با محیط بیرون سلول بیشتر باشد جذب یا دفع آب شدید تر و بیشتر است بنابراین میزان چروکیدگی خلال ها در ظرف شماره ی 3 باید زیاد تر باشد. از دانش آموزان بخواهید آزمایش را با خلال سیب زمینی پخته نیز انجام دهند و نتیجه ی آن را با آزمایش قبل مقایسه کنند. در خلال پخته به علت مرگ سلول ها نفوذ پذیری غشا بیشتر است. 

ادامه مطلب ...

فصل 12 خون و ایمنی

فصل ۱۲         

خون و ایمنی

خون را اگر به یک بچه ی دو ساله هم که بگویی چیست می داند زیرا ما در تمام مراحل زندگی خود دچار حوادثی شده ایم و به دنبال این حوادث باعث جاری شدن خون از بدن خود شده . حال در این فصل به بررسی خون و اجزای درونی ان می پردازیم . همه ی مواد نیاز دارند خون را از بدن بگیرند و مواد زاید را به ان پس بدهند . جانوران دستگاه گردش خون دارند . اگر در هنگام یک فعالیت شدید دست خود را بر روی قلب خود بگذارید که ساختار اصلی دستگاه گردش خون است می بینید که قلب بیش تر پمپاژ کرده تا خون بهتر و سریع تر به جاهای مختلف بروند تا احتیاجات بر اورده شود . جریان خون باعث رسیدن مواد ضروری مانند اکسیژن و مواد غذایی و سوخت را به بافت ها و سلول ها رسانده و مواد زائد و کربن دی اکسید را از ان ها دور می کند . هنچنین توسط ماده ای که از سال چهارم ابتدایی با ان اشنا شدیم به نام گلبول سفید از بدن در برابر عوامل بیماری زا دفاع می کند .

 

ادامه مطلب ...