زیست شناسی مدرسه سمپاد دامغان

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار باشد که این جام کوچک ما را در شناخت ذاتش یاری رساند

زیست شناسی مدرسه سمپاد دامغان

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار باشد که این جام کوچک ما را در شناخت ذاتش یاری رساند

پاسخ آیا می دانید

روزی امام صادق ( ع ) به مجلس منصور واردشده ،در حالی که مردی هندی نزد وی بود و کتابهای طب می خواند. امام صادق(ع) به خواندن وی گوش سپرد. چون آن مرد هندی ، خواندن را به پایان برد به امام گفت : ای ابوعبدالله آیا از آنچه همراه دارم چیزی می خواهی؟ امام فرمود نه ، بهتر از آنچه تو داری ، من به همراه دارم. آن مرد پرسید : آن چیست؟ امام فرمود : گرم را به سرد و سرد را به گرم ، تر را به خشک و خشک را به تر درمان کنم و کار را یکسره به خداوند باز می گردانم .مرد هندی گفت : آیا طب چیزی غیر از این است؟

امام فرمود : ایا فکر می کنی من از کتب طب چیزی فرا گرفته ام ؟ گفت : آری . امام فرمود : به خداوند سوگند نه ، جز از خداوند سبحان نگرفته ام ، اینک بگو آیا من به طب آگاه ترم یا تو ؟ مرد هندی گفت : من . امام فرمود : آیا می توانم چند سؤال از تو بپرسم؟ مرد هندی گفت : بپرس . و اما م سؤالات را از وی پرسید . و مرد هندی درجواب همه آنها گفت : نمی دانم.

آنگاه امام (ع) فرمود : اما من میدانم ؛

1 ـ در سر رخنه ها و شکافهاست چون هر چیز درون تهی و توخالی ، هر گاه یکپارچه باشد شکستنش آسانتر است و چون چند تکه قرار داده شود شکستگی از آن دورتر است.

( توضیح علمی : همانطور که می دانیم استخواهای جمجمه متشکل از 8 استخوان، نوعی مفصل را به وجود می آورند که به آن مفصل ثابت می گویند و باعث ایجاد خاصیت انعطاف پذیری در جمجمه شده و از شکستگی آن بر اثر ضربه جلوگیری می کند)

2 ـ موی سر در بالای آن قرار دارد تا برای آن سایه بانی باشد و با ریشه هایش چربی را به مغز برساند و سرموها بخار را از مغز بیرون ببرد و سرما و گرمایی که به آن می رسد ، از آن دفع کند.

( توضیح علمی : یکی از وظایف موها محافظت از پوست بدن است ، مخصوصا در جاهایی که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارند ، هم چنین کنترل دمای بدن و خروج مواد زاید از بدن است)

3 ـ پیشانی از مو تهی است زیرا که محل رسیدن نور به چشمان است و در صورت داشتن مو مانع رسیدن نور به چشمان می شد.

4 ـ در پیشانی چین و چروک قرارداده شده است تا عرق فرو ریخته از سر را در خود محبوس دارد و مانع رسیدن آن به چشمان شود . ( مانند نهرهایی که روی زمین قرار دارند و باعث جریان آب می شوند)

5 ـ ابروها در بالای چشمها قرار دارند تا نور را به اندازه کافی به چشمان راه دهند .

( توضیح علمی : وقتی که نور شدید به صورت انسان بتابد دست خود را مانند سایبان بر فراز چشمان می گیرد تا نور به اندازه کافی از زیر دستش به چشمان راه یابد.)

6 ـ بینی در بین دو چشم قرار دارد تا نور را به طور مساوی در میان دو چشم تقسیم کند.

( توضیح علمی : با توجه به اینکه انسان باید با دو چشم خود ببیند لازم است مقدار نوری که به دو چشم می رسد یکسان باشد تا دید به بهترین شکل صورت گیرد در غیر اینصورت ، مانند زمانی که با یک دست جلوی یک چشم را گرفته باشیم دید به خوبی صورت نخواهد گرفت )

7 ـ چشم مانند بادام بیضی شکل است تا میل بتواند دارو را در آن جریان دهد و عفونت و چرک ، با فشرده شدن چشم و از طریق اشک  از آن بیرون آید اگر چشم دایره ای یا مربع شکل بود نه میل داخل آن حرکت می کرد و نه دارو به همه آن می رسید و نه عفونت و چرک از آن خارج می گشت.

8 ـ سوراخ بینی در پایین آن قرار دارد تا عفونت های ( اخلاط ) مغزی از آن پایین آید و بوها از آن بالا رود و به مشام برسد در حالی که اگر این سوراخ در بالای بینی قرار داشت نه عفونت از آن خارج می شد و نه بویی توسط آن حس می شد.

( توضیح علمی : ترشحاتی که هنگام سرماخوردگی یا بیماریهای دیگر در حلق و مجاری تنفسی به وجود می آیند باید از طریق بینی و به دلیل جاذبه زمین سرازیر شده و از بینی خارج گردند در صورتی که سوراخهای بینی در بالای آن قرار داشتند این کار نیازمند غلبه بر نیروی جاذبه زمین بودوچون این امرامکان پذیرنبود موادمترشحه دردرون بینی باقی می ماند)

9 ـ سبیل و لب در بالای دهان قرار گرفته تا مانع رسیدن آنچه از مغز فرو می ریزد ( اخلاط مغزی )به دهان شود مبادا که طعم خوراک و نوشیدن بر انسان مکدر گردد و آن را از خودش دور کند .

( توضیح علمی : هنگام سرماخوردگی به دلیل ترشح اخلاط مغزی و عفونت های حلق و مجاری تنفسی و ورود آنها به محوطه دهانی انسان دچار تلخی مزاج شده و دچار بی اشتهایی می گردد حال اگر این اخلاطی که از بینی خارج می گردند ، مانعی در جلوی آنها نباشد وارد دهان شده و باعث ایجاد حالت ناخوشایند در انسان  می گردند  )

10 ـ ریش تنها برای مردان قرار داده شده است زیرا از نظر اسلام صورن زن باید پوشیده باشد ولی نیازی به پوشاندن صورت مرد نیست بنابراین وجود ریش باعث محافظت از پوست صورت مردان می شود هم چنین  بدین وسیله مردان از زنان متمایز گردند و نیازی به باز گشودن همه چهره ها و ملاحظه آن برای شناسایی نمی باشد .

( توضیح علمی : همانطور که می دانیم یکی از بهترین روشهای شناسایی مردان از زنان وجود ریش و سبیل در مردان و عدم وجود آنها در زنان است البته روشهای علمی دیگری نبز برای شناسایی مردان از زنانوجود دارد مانند تن صدا ، شکل و فرم بدن ( سینه و باسن) و ...  که البته این روشها نیازمند بررسی دقیق می باشد ولی راحت ترین روش وجود ریش و سبیل است . )

11 ـ دندان های جلو تیزند زیرا به وسیله آنها کار گاز گرفتن صورت می گیرد و دندانهای جانبی پهن هستند زیرا آسیاب کردن و جویدن به وسیله آنها صورت می گیرد و دندانهای نیش بلندتر هستند تا تکیه گاه دندانهای جانبی و دندانهای جلو باشند مانند ستون دریک بنا.

( توضیح علمی : دندانهای جانوران با توجه به نوع غذایی که می خورند دو شکل هستند : جانوران گوشتخوار دارای دندانهای تیز و برنده هستند و جانوران گیاهخوار دارای دندانهای پهن و کوتاه .با توجه به اینکه انسان ، جانوری همه چیز خوار است ( هم گیاهخوار و هم گوشتخوار) لازم است که از هر دو نوع دندان داشته باشد دندانهای نیش برای پاره کردن گوشت و دندانهای آسیاب برای جویدن و نرم کردن گیاهان .  )

12 ـ کف دستان مو ندارد چون به کمک آنها کار لمس کردن انجام می گیرد اما اگر در آنها مو وجود داشت انسان نمی توانست اشیا را لمس کند.

( توضیح علمی : مهمترین عضو بدن که برای لمس اشیاء و شناسایی آنها مورد استفاده قرار می گیرددست است بنابراین سطح آن باید خالی از مو باشد تاکارلمس رابه بهترین شکل انجام دهد    )

13 ـ مو و ناخن فاقد حیات هستند زیرا بلند شدن آنها مایه کثیفی و زشتی است و کوتاه کردنشان کاری پسندیده است پس اگر در آنها حیات وجود داشت انسان به هنگام کوتاه کردن آنها احساس درد می کرد.

( توضیح علمی : مو و ناخن دارای دو بخش هستند ؛ بخشی که رشد کرده و در روی پوست قرار دارد فاقد حیات است و بخشی که در زیر پوست قرار دارد زنده است . هنگام کوتاه کردن و چیدن مو و ناخن قسمت مرده آن ها بریده می شود که فاقد گیرنده های حسی است . )

14 ـ قلب به شکل دانه صنوبر است زیرا وارونه است و یک سر آن باریک قرار داده شده تا هنگام آویخته شدن لابلای ریه برود و با سردی آن خنک شود مبادا که مغز از گرمای آن بسوزد.

15 ـ ریه دوپاره است تا قلب در لابه لای فشار آن قرار گیرد و به کمک حرکت آن خنک شود.

16 ـ کبد قوسدار است تا بر معده سنگینی کند و به تمامی بر روی آن قرار گیرد و آن را بفشارد و در نتیجه بخاری که در آن هست بیرون برود.

( توضیح علمی : کبد بزرگترین غده بدن است وزن کبد 1.1 تا 1.6 کیلوگرم است. جای این عضو در بالا و طرف راست معده است و قسمتی از معده را هم می‌پوشاند. وجود این قوس باعث می شود که کبد سطح بیشتری از معده را پوشانده و فشار بیشتری بر معده وارد نماید.)

17 ـ تا خوردن زانو به سمت عقب باعث می شود که انسان بتواند به سمت جلو حرکت کنید و حرکات او با تعادل همراه باشد اما اگر این نبود انسان در هنگام راه رفتن بر زمین می افتاد.

( توضیح علمی : انسان هنگام حرکت ، وزن بدن خود را به سمت جلو قرار داده تا بتواند حرکت کند و چنانچه به سمت عقب خم شود حرکتش مشکل خواهد شد . بنابر این پاها باید بتوانند مانند یک ستون وزن بدن را تحمل کنند حال اگر زانوها به سمت جلو خم می شدند توان تحمل وزن بدن را نداشته و هنگام حرکت خم شده و انسان بر زمین می افتاد)

18 ـ در کف پا گودی وجود دارد چون هر چیزی چون به تمامی بر زمین قرار گیرد به اندازه سنگ آسیاب که روی زمین افتاده سنگین می شود اما اگر با لبه اش بر روی زمین باشد یک کودک هم می تواند آن را از جای خودش براند .

( توضیح علمی : هر چه سطح تماس یک جسم با زمین بیشتر باشد نیروی اصطکاک بین آنها بیشتر میشود ، بنابراین اگر کف پاها صاف می بود تماما بر روی زمین قرار می گرفت و نیروی اصطکاک بیشتری برزمین وارد می کرد در نتیجه حرکت انسان مشکل تر می شد اما وجود این گودی باعث کاهش سطح تماس پاها با زمین و کاهش نیروی اصطکاک و در نتیجه راحت تر شدن حرکت شده است.)

در این هنگام مرد هندی پرسید : این دانش برای تو از کجا حاصل آمده است ؟

امام (ع) فرمود : آن را از پدرانم فرا گرفته ام ، و آنها  از پیامبر خدا و آنهم از جبرئیل و آنهم از خداوند جل جلاله  .