زیست شناسی مدرسه سمپاد دامغان

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار باشد که این جام کوچک ما را در شناخت ذاتش یاری رساند

زیست شناسی مدرسه سمپاد دامغان

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار باشد که این جام کوچک ما را در شناخت ذاتش یاری رساند

فصل 10 غذا و سلامتی

فصل ۱۰                           ((غذا و سلامتی ))

یکی از مهم ترین نیاز های ما انسان ها غذا می باشد . شاید تا حالا به این موضوع که در غذای ما چه چیز هایی وجود دارد توجه نکرده باشیم اما امسال ما به بررسی مواد موجود در غذا می پردازیم . اما قبل از بررسی به نکات مهم زیر توجه کنید :

نقش غذا در بدن

۱ .تولید انرژی  

 ۲ . رشد ، نگهداری و ترمیم بافت ها  

 ۳. انجام و تنظیم اعمال حیاتی بدن

اجزای غذای ما

۱ . کربوهیدرات : بیش تر غذا های ما را تشکیل می دهند و ما معمولا ان ها را با نام قند می شناسیم . کربوهیدرات ها از نظر تعداد به سه بخش تقسیم می شوند .

۱. مونو ساکارید (یک قندی):

الف :گلوکز      ب:فروکتز       ج : گالاکتوز

توجه :گلوکز ساده ترین قندی است که در خون وجود دارد و از ان به عنوان سوخت استفاده می شود .

۲ . دی ساکارید (دوقندی):

الف:ساکارز(قند و شکر معمولی)  ب مالتوز (قندجوانه ی گندم )

لاکتوز(قند شیر)

۳ . پلی ساکارید (چندقندی ها ) :

الف نشاسته : کربوهیدرات ذخیره ای در سلول های گیاهی

ب گلیکوژن : کربوهیدرات ذخیره ای در بدن موجودات زنده و قارچ و دربدن انسان این کار توسط ماهیچه و کبد صورت می گیرد .

ج سلولز :تشکیل دهنده ی دیواره ی سلولی گیاهان

 

دومین ماده ی غذایی موجود در غذا ها پروتئین است .

پروتئین : مهم ترین مولکول تشکیل دهنده ی سلول - در رشد بدن موثر است . از اجتماع تعداد زیادی امینو اسیدبه وجود امده است  گوناگونی نوع ، تعداد و ترتیب امینو اسید ها موجب به وجود امدن پروتئین های مختلف می شوند . امینواسید ها به دو دسته تقسیم می شوند :

۱ . اساسی که بدن نمی تواند ان ها را تولید کند . این مواد در موادی مانند تخم مرغ ،لوبیا،سویا،عدس،گوشت،تخم مرغ،پنیر و شیر فراوانند .

۲ . غیر اساسی که بدن می تواند ان ها را تولید کند .

 

سومین ماده ای که در غذا های ما یافت می شود لیپید ها هستند

۳ . لیپید ها

این مواد مهم ترین ماده ی اصلی غشاء سلول می باشند و که در بدن وظایفی از قبیل عایق بندی ،ضربه گیری،ذخیره ی انرژی و تولید انرژی دارند . یک از مهم ترین نکات در مورد این مواد این است که مصرف بیش از حد یا کم ان ها موجب بروز بیماری می شود . یک نمونه از مهم ترین لیپید ها کلسترول است . کلسترول ماده ی پر ارزشی است که اگر در مقابل نور افتاب قرار بگیرد می تواند ویتامین D تولید کند . اما ما نوع دیگری از کلسترول را نیز داریم که مضر است و اگردر بدن زیاد شود موجب سکته های قلبی و مقزی می شود و اگر داخل دیواره ی رگ ها رسوب کند موجب بیماری ها قلبی و عروقی می شود . لیپید ها در موادی مانند گوشت ،تخم مرغ ،کره ، دانه های روغنی مانندزیون و افتاب گردان و پنیر یافت می شوند .

چهارمین ماده ویتامین است

ویتامین ها : این مواد به مقدار کم برای بدن ضروری اند ولی در انجام کار های ضروری بدن و استفاده ی بهتر از موادغذایی نقش مهمی دارند . برای مثال ویتامین D اگر در بدن نباشد سلول های استخوانی نمی توانند کلسیم جذب کنند . یا استفاده از ویتامین ها باعث می شود استفاده ی مواد غذایی ساده تر و بهتر  و کامل تر انجام شود . ویتامین هابدون این که تجزیه شوند در لوله ی گوارش هضم می شوند . در هیچ غذایی تمام ویتامین ها یافت نمی شود اما ویتامین ها در تمام مواد غذایی هستند . ویتامین ها انواع مختلفی دارند اما اما همان طور که اشاره شد بدن ما می تواند بعضی از ویتامین ها را تولید کند . برای مثال :

 1. ساخت ویتامین D  در بدن اگر در مقابل افتاب قرار بگیریم .

2 . ساخت ویتامین B و K توسط باکتری ها داخل روده ی بزرگ .

 

انواع ویتامین ها

 ویتامین A

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی را در بینایی ،رشد ، دفاع از بدن و سلامت پوست دارد . کمبود این ویتامین باعث شب کوری و خشک و ضخیم شدن قرنیه چشم می شود . چون این ویتامین در چربی محلول است ، به راحتی از بدن دفع نمی شود و مصرف زیاد ان نیز مشکل ایجاد می کند . . روغن جگر،ماهی،شیر،هویج و سبزی ها سرشار از این ویتامین است .

 ویتامین ‌‌B

ویتامین های زیر که در گروه ویتامینB قرار دارند محلول در اب اند .

(B12 ،B9 ،B7 ،B6 ،B5 ،B3،B2 ،B1)

همچنین این مواد اغلب با هم کار می کنند . این ویتامین سوخت و ساز بدن را بالا برده و سلامت اعصاب را حفظ می کند . در رشد بدن ،تولید گلبول قرمز وگوارش  نیز نقش مهمی را ایفا می کند . مخمر ابجو و جوانه ی گندم سرشار از از این ویتامین اند .

 

 ویتامین C

این ویتامین محلول درای بوده برای ساخته کلاژن لازم است . کمبود این ویتامین بیماری اسکوروی راایجاد می کند که این بیماری در میان ملوانان دریا بسیار شایع بوده و به وسیله ی همین موضوع در مورد ملوانان و با تحقیقات فردی به نام ماژلان ویتامین C کشف شد . ویتامین C در مرکبات ، سبزی های تازه و گوجه فرنگی یافت می شود .

 ویتامین D

این ویتامین در چربی محلول بوده و در تنظیم کلسیم و فسفر بدن نقش دارد . همچنین در رشد استخوان ها و دندان ها موثر است . در صورت کمبود ان فرددچار نرمی استخوان می شود . این ویتامین در جگر ماهی و لبنیات و تخم مرغ وجود دارد و علاوه بر ان بدن قادر است در صورت زیر نور افتاب قرار گرفتن از این ویتامین تولید کند .

 

ویتامین E

این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است و از تجزیه ی چربی ها و تحلیل رفتن ماهیچه ها در فرد جلوگیری می کند . کسانی که نمی توانند چربی جذب کنند ، اغلب دارای کمبود این ویتامین می شوند . ویتامین E در روغن گیاهی و جوانه ی گندم به میزان زیادی یافت می شود .

 

 ویتامین K

این ویتامین نیز جزو ویتامین های محلول در چربی است و برای انعقاد خون لازم است . همچنین این ویتامین در کاهو ،اسفناج،گوجه فرنگی ، جگر و تخم مرغ یافت می شود . کمبود ان باعث خونریزی می شود .

پنجمین ماده ی موجود در مواد غذایی مواد معدنی اند

مواد معدنی

بدن انسان نیازمند عناصر مختلفی است ولی به دلیل ناتوانی خود در ساختن این عناصر نیازمند مصرف مواد غذایی است . عناصر موجود در هر غذا به صورت ماده ی معدنی به بدن می رسد . بعضی از مواد معدنی عبارت اند از سدیم ،کلسیم ، پتاسیم ، اهن و ید که در محیط طبیعی نیز یافت می شوند .

 اخرین ماده اب است

اب

لازم ترین ماده بعد از هوا برای ما است که دو سوم بدن ما را تشکیل می دهد . از ویژگی های مهم اب جلوگیری از گرم شدن بیش از حد بدن،محل مناسبی برای انجام واکنشتات شیمیایی ،دور کردن مواد زائد از بدن و قابیلت حل انواع مواد است . ابی که ما در روز مصرف می کنیم به دودسته تقسیم می شود .

۱ . اب نهان : ابی است که در مواد غذایی وجود دارد و به وسیله ی مصرف مواد غذایی به بدن ما می رسد .

۲ . اب اشکار : ابی که به طور معمول در روز مصرف می کنیم .

توجه : هر فرد بالغ غیر از اب نهانی که در روز مصرف می کند روزانه باید ۸ لیوان اب اشکار بخورد .

خلاصه ی فصل

کربوهیدرات ها عمده ترین منبع تامین انرژی در رژیم غذایی هستند .

قندها از یک ( گلوکز ) دو (قندشیر یا قندشکر) یا تعدادی واحد قندی )گلیکوژن،نشاسته،سلولز ) تشکیل شده اند .

نشاسته ،کربوهیدرات ذخیره ای در گیاهان ،گلیکوژن ، کربوهیدرات ذخیره ای در جانوران و سلولز ، کربوهیدرات موجود در دیواره ی سلول های گیاهی است .

پروتئین ها اجزای تشکیل دهنده ی سلول را به وجود می اورند و مسئول انجام انواع واکنش ها در سلول های بدن هستند .

واحد سازنده ی پروتئین ها ،امینو اسید است .

لیپید ها انرژی را در بدن ذخیره کرده و عایق حرارتی و ضربه گیر هستند و از بعضی اندام های درونی محافظت می کنند .

ویتامین ها فعالیت های بدن را تنظیم کرده و به مقدار کم لازم هستند . اما کمبود ان ها می تواند برای بدن مشکلات جدی ایجاد کند .

ویتامین ها به دوگروه محلول در اب و محلول در چربی تقسیم می شوند .  

بدن به گروه دیگری از مواد به نام مواد معدنی نیاز دارند که انواعی از واکنش ها را تنظیم می کنند .

اب به دلیل قدرت بالای جذب گرما ،قابلیت حل انواع مواد و ایجاد محیط مناسب برای انجام واکنش های شیمیایی ،یک ماده بسیار ضروری برای بدن است .