زیست شناسی مدرسه سمپاد دامغان

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار باشد که این جام کوچک ما را در شناخت ذاتش یاری رساند

زیست شناسی مدرسه سمپاد دامغان

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار باشد که این جام کوچک ما را در شناخت ذاتش یاری رساند

فصل 9 انسان ،موجودی زنده

فصل ۹        

انسان موجودی زنده 

محتوا و اصل این فصل در مورد ساختمان سلول جانوری و گیاهی است که البته در هر دو کتاب یعنی هم وزارتی و هم تکمیلی سمپاد بیش تر بر روی سلول جانوری تاکید داشته است و البته ما در این بخش به بررسی این نوع سلول می پردازیم . اما در اغاز از به بررسی ساختمان سلول و سپس به بررسی سلول گیاهی می پردازیم .

سلول : واحد ساختاری بدن موجودات زنده است و از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه ای را دارند .

اندام های مختلف سلول        

 

۱.غشاء : در اطراف همه ی سلول ها یافت می شود و ساختار بسیار نازک و انعطاف پذیری دارد . جنس غشاء از چربی (لیپید)و پروتئین است. غشاء محل ورود و خروج مواد به سلول می باشد . موادمهمی که وارد سلول می شوند عبارت اند از گلوکز ،مواد غذایی ، اب، اکسیژن(o2) و مواد مهمیکه از ان خارج می شوند عبارت اند از کربن دی اکسید و مواد زائد و دفعی . اما باید این موضوع را هم بدانیم که غشاءاین مواد را انتخاب می کند . البته راه های دیگری نیز برای عبور مواد از غشا وجود دارد. از جمله پدیده ی انتشار

پدیده ی انتشار : تعریف : حرکت مواد از ماکن پرغلظت به مکان کم غلظت . در مایع ها و گاز ها اتفاق می افتد . یکی از راه های عبور مواد از غشاء است . نقش ان در بدن موجودات : انتقال مواد بین خون و سلول ، انتقال گاز های تنفسی در بدن و جذب غذا .

هسته : مرکز فرماندهی سلول است که شامل بخش های از قبیل شیره هسته ، هستک ، غشاءدولایه و هستک است . مهم ترین بخشی که ما با ان سرو و کار داریم هستک است که در ان رشته های کروموزوم قرار دارند . در داخل کروموزوم ها مولکول های (DNA) و پروتئین قرار دارد . مولکول های (DNA) مهم ترین بخش کروماتین و کروموزوم است که وظایف ان کنترل فعالیت های سلول و ناقل صفات ارثی است .   

 

توضیحات بیش تر در مورد (ِِDNA) : ماده ی وراثتی سلول است که ویژگی های سلول را تهیین می کند . مولکول DNA به دور پروتئین می پیچد و کروموزوم ها راتشکیل می دهد .DNA حاوی اطلاعاتی برایتولید پروتئین است اما این اطلاعات مستقیما به پروتئین تبدیل نمی شوند .مولکولی به نام RNA پیامبر اطلاعات را گرفته و وارد سیتوپلاسم می شود . این مولکول اطلاعات را به بخشی از سیتوپلاسم که ریبوزوم نام داردمی رساند . ریبوزوم با استفاده از مولکول های کوچکی به نام امینواسید پروتئین تولید می کنند . 

 

سیتوپلاسم : ماده ی زمینه ی سلول است و بین هسته و غشای سلول قرار دارد . اندامک های سلول در ان قرار دارند و بیشتر فعالت های حیاتی سلول در ان و توسط اجزای موجود در ان انجام می شود . در ادامه به بخش های مختلف سیتوپلاسم می پردازیم .

اجزای سیتوپلاسم :

1 . لیزوزوم : لیزوزوم ها کیسه های حاوی انزیم های تجزیه کننده ی مواد مختلف هستند . این اندامک ها می توانند ذرات غذایی خورده شده توسط سلول،مواد سمی ،ساختمان های اسیب دیده ی سلولی و ...

2 . میتوکندری : میتوکندری اندامک هایی هستند که انرژی موجود در مولکول های غذایی را ازاد کرده و به صورت مورد استفاده ی سلول در می اورند .

3 . شبکه ی درون سیتوپلاسمی : مجموعه ای از کیسه ها و حفره هاست که در سرتاسر سیتوپلاسم کشیده شده اند . کار شبکه ی درون سیتوپلاسمی ،تولید کردن مواد و جابه جایی ان ها در سلول است .

4 . جسم گلژی : مجموعه ای از کیسه ها است که نقش مهمی در تغییر و دسته بندی مواد در سلول دارند .

5 . واکوئل : کیسه هایی هستند که اب و مواد مختلف را در خود ذخیره می کنند . ان ها انبار سلول محسوب می شوند و در سلول های گیاهی نقش مهمی را ایفا می کنند .

اندامک های اختصاصی گیاهی

1 . دیواره ی سلولی  

دیواره ی سلولی ، دیواره ی ضخیم و محکمی است که روی غشای سلول های گیاهی ،باکتری ها و قارچ ها قرار دارد . کار این دیواره استحکام بخشیدن و شکل دادن به سلول است و فعالیت زیستی ندارد .

کلروپلاست

کلروپلاست اندامک های سبز رنگی هستند که در سلول گیاهی قرار دارند و با استفاده از نور خورشید می توانند غذاسازی کنند .

خلاصه ی فصل

 واحد سازنده ی بدن موجودات زنده سلول است . یک سلول معمولا از غشای سلولی ،سیتوپلاسم و اندامک های مختلف تشکیل شده است. غشای سلول پوششی نازک و انعطاف پذیر است که سلول را در بر می گیرد . جنس این غشا از چربی و پروتئین است . غشا ورود و خروج مواد از سلول را کنترل می کند . سیتوپلاسم بیش تر فعالیت های حیاتی سلول را انجام می دهد . لیزوزوم کیسه ای است که حاوی انزیم های تجزیه کننده موا دمختلف استکه مسئول تجزیه ذرات غذایی خورده شده توسط سلول ،مواد سمی و ساختمان سلول های اسیب دیده ی سلولی می باشد . DNA ماده ی وراثتی سلول است که ویژگی های سلول را تعیین می کند . RNA پیام بر ،مولکولی است که اطلاعات DNA را گرفته و ان ها را به ریبوزوم می رساند تا پروتئین ساخته شود . میتوکندی اندامکی است که انرژی موجود در مولکول های غذایی را ازاد کرده و به صورت ثابل استفاده برای سلول در می اورد . شبکه ی درون سیتوپلاسمی مجموعه ای از کیسه ها ولوله هایی است که در سرتاسر سلول کشیده شده و قسمت های مختلف سلول را به هم متصل می کند . بعضی از مواد نی در شبکه ی درون سیتوپلاسمی ساخته شده و در سلول جابه جا می شوند . جسم گلژه ای مجموعه از کیسه ها است که مواد در ان جا تغییر کرده ،دسته بندی شده و به محل مناسب صادر می شوند . واکوئل کیسه ای است که اب ومواد مختلف را در خود ذخیره می کند می کند . دیواره ی سلولی ،دیواره ی ضخیم و محکمی است که روی غشای سلولی سلول های گیاهی ، باکتری ها و قارچ ها قرار دارد . کار این دیواره استحکام بخشی و شکل دادن به سلول است  و فعالیت زیستی ندارد . کلروپلاست اندامک سبز رنگی است که در سلول های گیاهی قرار داشته و با استفاده از نور خورشید غذا سازی کند .